Wednesday, September 5, 2012

Mengenai lagu Negaraku, Terang Bulan

Mengenai lagu Negaraku, Terang Bulan.... terdapat kekeliruan fakta disini...
Tetapi seharusnya
1... (sekitar 1888)
Lagu Negaraku mulanya dipilih drp lagu rasmi negeri Perak yang berasal daripada Pulau Mahé di Kepulauan Seychelles, telah dibawa pulang oleh Sultan Abdullah setelah Baginda selesai menjalani hukuman dibuang negeri ke Kepulauan Seychelles. Lagu ciptaan penggubah Perancis, Pierre Jean de Beranger, kemudiannya telah diberikan seni kata baru dan dinamakan "Allah Lanjutkan Usia Sultan" seterusnya dijadikan lagu rasmi Negeri Perak Darul Ridzuan pada sekitar 1888. Liriknya ditulis oleh Raja Ngah Manur bin Raja Abdullah.
2... (sekitar 1920 - 30an) 
Setelah diperkenalkan lagu Allah Lanjutkan Usia Sultan oleh Sultan Abdullah. Lagu ini kemudiannya diambil sebagai lagu Terang Bulan sekitar 1920 - 30an dan dipentaskan oleh kumpulan bangsawan di Singapura. Nada yang sama kemudian diperkenalkan oleh "Indonesian Bangsawan" (Opera), yang sedang mengadakan pementasan di Singapura pada tahun 1920. Melodi tersebut kemudian menjadi sangat terkenal dan kemudian dinamai "Terang Bulan".
3... (tahun 1947)
"Mamula Moon" ialah sebuah lagu klasik dgn rentak gaya Hawaii yang dinyanyikan oleh kumpulan Felix Mendelssohn & His Hawaiian Serenaders. Lagu ini dimuatkan dalam album Paradise Isle dan diterbitkan pada tahun 1947. Irama lagu ini mempunyai persamaan ketara dengan lagu "Lagu Terang Bulan".



copied from comment of blog singaselatan.com

No comments: